컴퓨터그래픽스

[23-1 컴퓨터 그래픽스 정리] Vertex Processor

begong 2023. 7. 13. 21:59
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본 글은 국민대학교 김준호 교수님의 "컴퓨터 그래픽스" 강의자료 정리 목적으로 만들었습니다.
글 자료의 모든 권한은 김준호 교수님께 있습니다.

Vertex Processor

Overview of Vertex Processor

Vertex Processor

  • Converting object representations from one coordinate system to another
    • Object coordinates -> Camera coordinates -> Screen coordinates
      rotation, trans등을 해서 카메라 기준으로 보여지게 해준다

ModelView matrix

What is modelView Matrix?

The composition of a model matrix and a view matrix

  • OpenGL manages the model matrix and the view matrix together
  • Model matrix
    • 3D transformation of an object (or model) in the world coordinate system
  • View matrix
    • 3D transformation of a camera in the world coordinate system
    • this is the extrinsic parameters of the camera

We can obtain the camera coordinates by multiplying the ModelView matrix to the object coordinates

Screenshot 2023-04-23 at 11 19 55 AM

카메라가 어떻게 놓여있는지와 관련되어있음

입력 : 물체의 좌표계에서 바라본 위치

결과 : 카메라의 좌표계에서 바라본 위치

Screenshot 2023-04-23 at 11 32 54 AM

카메라의 관점에서 물체의 위치를 나타낸 것.

Projection matrix

What is projection Matrix?

projection matrix P transforms camera coordinates into clip coordinates

Screenshot 2023-04-23 at 11 36 40 AM

The canonical view volume is defined in the clip space

Screenshot 2023-04-23 at 11 36 52 AM

표준적인 view volume으로 표현해 쓰기 편하게 하겠다.

평행하지 않은 걸 평행하게 바꿔버리기 때문에 homoginius코딩은 무한을 유한으로 표현할 수 있다.

어떠한 view frustum 이라도 -1 1사이의 길이 2의 정육면체로 변환할 수 있다.

Viewport

Viewport matrix W transforms clip coordinates into screen-space coordinates

Screenshot 2023-04-23 at 11 48 26 AM

w까지 곱하면 우리가 보는 화면이라고 볼 수 있다.

winx,winy, are screen-space coordinates

winz is depth coordinate

  • 설정 안건드리면 0~1 범위임x y z의 방향 주의

Screenshot 2023-04-23 at 11 50 55 AM

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